Jednoduché kroky jak snížit svou uhlíkovou stopu

Jednoduché kroky jak snížit svou uhlíkovou stopu

Andrea Špálová

Jednoduché kroky jak snížit svou uhlíkovou stopu

Všichni o něm mluví- globální oteplování a celkově změna klimatu. Jen pro uvědomění- to, že máme 20 stupňů v prosinci, v podstatě skoro žádný sníh během celé zimy, v létě 35 stupňů a potažmo řečeno jen 2 roční období, asi není úplně normální, že? A ta změna se týká nás všech. Můžeme si říct, že jeden člověk nic nezmění, ale co když každý, kdo takhle smýšlí, by reálně změnil jednu maličkost ve svém životě? Hned je to obrovský rozdíl! Nemusí z vás hned být hippie, který se odstěhuje na opuštěný ostrov, bude si sám pěstovat potravu, postaví si dům na stromě a bude topit pouze ohněm. Existují i jednodušší kroky, které může aplikovat každý z nás. A nebude vás to stát ani tolik úsilí či peněz.

Prvně si spočítejte vaší uhlíkovou stopu:

Zjistit, jak na to vlastně jsme. Možná to radši vědět nechceme. Na druhou stranu pak máme na čem pracovat!  To můžete například zde : https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx , stránka se vám automaticky přeloží do češtiny. 

Uhlíková stopa je vlastně množství skleníkových plynů- zahrnuje to oxid uhličitý, methan, oxid dusičitý, fluoridové plyny a další- to co produkuješ svým životním stylem. Odborníci spočítali, že abychom udrželi globální oteplování na hladině 2 stupně oteplení za rok (či méně), každý na zemi by měl mít roční uhlíkovou stopu 1,87 tun. Momentálně je například v Americe průměr 18,3 tun ročně, v Číně 8,2 tuny a u nás v Evropě přibližně 8 tun. To ale stejně znamená, že každý má před sebou dlouhou cestu. 

 

A jaké kroky tedy mohu jako jedinec podniknout? 

Jídlo

  1. Jezte co nejméně zpracované potraviny
To znamená zejména ovoce, zeleninu, obiloviny, luštěniny a oříšky. Maso a mléčné výrobky jsou zodpovědné za 14,5% celkového množství vyprodukovaných skleníkových plynů lidstvem. Děje se tomu hlavně při výkrmech, zpracování zvířat a uvolňováním methanu do ovzduší, který produkují. Takže každým dnem, kdy vynecháte ze svého jídelníčku maso a mléčné výrobky, snížíte svou uhlíkovou stopu o 3,6 kg, což je 1,3 tuny za rok! Můžete začít například #meatlessmondays kdy každé pondělí vynecháte ze svého jídelníčku maso a mléčné výrobky.

 

  1. Vybírejte si bio a lokální potraviny
Potraviny, které k Vám nemusely letět přes půlku světa, které jsou sezónní (většinou to v obchodech poznáte tak, že jsou sezónní potraviny v akci a všude kolem). Transport, ať už lodí, letadlem nebo nákladním autem, spotřebovává obrovské množství pohonných hmot, které uvolňují do ovzduší právě ony skleníkové plyny.

 

  1. Nakupujte ve větších baleních či v bezobalových obchodech

 

  1. Omezte plýtvání jídlem
Plánujte, mražte, zavařujte- myslete dopředu, abyste nemuseli následně jídlo vyhazovat.

 

  1. Kompostujte
Pokud máte tu možnost (dnes se dá už i v bytě). Nebo se podívejte po kontejnerech na bioodpad. Další jednoduchý způsob jak ulehčit naší planetě.



Oblečení

  1. Nekupujte fast fashion
Trendy oblečení, levné, dostupné. Ale rychle může vyjít z módy, vyřadíme ho ven a pak na skládkách produkují další methan při jejich rozkladu. Nemluvě o tom, odkud k nám oblečení cestovalo, kdo jej šil, za jakých podmínek a jaké prostředky byly na ochranu či barvení použity. Většinou to nevidíme- přijdeme do obchodu, vidíme slevy, musíme nakupovat, ale málokdo is uvědomí, co vše stojí za jedním tričkem či sukní.

 

  1. Nakupujte v secondhandech nebo ekologické a etické oblečení
Ten pocit prohrabování se v oblečení, hledání toho pravého a pak vítězoslavné nalezení za pár korun! Nebo naopak ta nejistota, že něco objevíme? To je kouzlo secondhandů. Případně, pokud opravdu chcete něco konkrétního- koukněte se na ideálně české malé firmy, které šijí udržitelně a z recyklovaných a ekologických materiálů. Dobrý pocit nebude mít jen vy, ale i planeta.

 

Nakupování

  1. Kupujte méně!
Dost věcí, které nakupujeme, ve skutečnosti ani nepotřebujeme. Někdy jsou naše nákupy unáhlené a následně věc ani nevyužijeme. Zkuste se třeba zeptat známých nebo na internetu, jestli náhodou někdo nenabízí co potřebujeme v dobrém stavu.

 

  1. Noste si vlastní tašku a láhev
Vždy a všude. Hodí se více než bychom si mysleli. To samé platí o hrníčku, pokud chodíte často na kávu nebo čaj s sebou.

 

  1. Sáčky na ovoce a zeleninu, nákupy bez plastů
Když to jde, nakupujte bez zbytečných plastů. Sáhněte po nebaleném zboží, po skle či papíru.

 

Doprava

  1. Jezděte méně.
Choďte pěšky, jezděte MHD, půjčte si rekolo kde je to jen možné. Tento krok nejen snižuje uhlíkovou stopu, ale také ulehčí městské dopravě.

 

  1. Pokud nemusíte, nelétejte letadlem
Na krátké vzdálenosti využijte raději vlaky, autobusy či auta. V případě, že letu není úniku, vybírejte si co nejvíce přímých letů bez mezipřistání a ekonomickou třídu. Business třída má na svědomí větší uhlíkovou stopu, protože je rozpočítávána mezi méně cestujících. 

 

Domácnost

  1. Zhasínejte světla a vyndavejte elektronická zařízení z nabíječky když je nepoužíváte
  2. Používejte LED žárovky. Spotřebují o 3/4 méně energie než normální a vydrží 25x déle.
  3. Snižte topení

 

Věříme, že Vám tyto rady pomohly a že teď již není výmluv, že jedinec nic nezmůže. Každý krok se počítá!