Lokální značka vs Lokální značka. Kde jsou hranice udržitelnosti a lokálnosti?

Lokální značka vs Lokální značka. Kde jsou hranice udržitelnosti a lokálnosti?

Natália Krätsmar-Šmogrovičová

Lokální značka vs Lokální značka. Kde jsou hranice udržitelnosti a lokálnosti?

V posledních týdnech se rozmohla podpora lokálních značek. Spoustu lidí je chce podpořit v rámci pandemie a vzhledem ke všemu, co se děje jako jsou zavřené kamenné obchody, omezená výroba apod. Také se objevují nové značky hlásající lokálnost, ale jsou vážně lokální, když si založí firmu a vyrábí mimo naši zemi? My věříme, že udržitelnost se dá najít ve obou případech, ale ta hranice existuje. Níže si rozebereme, kde ta hranice je.


Lokální značka vyrábějící mimo své území

V dnešní globální ekonomii a světě co žijeme, je standardem vyrábět jinde, kde jsou podmínky (a hlavně ceny) lepší. Jsme ale také ve 21.století a firmy co nejsou udržitelné, by ani neměli vznikat. Založit si značku, vyrábět levně v zahraničí není už taková alchymie. Spousta takových firem vzniká i na našem území, ale už se nikdo neptá, v jakých podmínkách se to oblečení vyrábí (hazardní pracovní podmínky, nedostatečné platy, atd.). Legíny, co stojí méně než 1000 Kč a chvástají se kvalitou materiálu, u těch si můžete být jisti, že u nás ani v etických podmínkách nebyly vyrobeny. Pak to vydávat za lokální? To už je v dnešní době pokrytectví.

Lokální značka ale může být etická a udržitelná i když vyrábí jinde. Pokud v jiné zemi mají lepší a ještě udržitelnější výrobu, než na našem území, tak do toho! Je spousta zemí, kde textilní tradice existuje stovky let a jsou daleko více dopředu, než my. Spousta technologií je jinde lepších než u nás, takže záleží, co každý pro své produkty potřebuje. Každá značka by ale měla být natolik transparentní, aby jsme věděli, kde se vyrábí, v jakých podmínkách lidé pracují. 


Lokální značka vyrábějící lokálně

Ideální případ samozřejmě je, když lokálnost znamená i lokální výrobu. Tím podporujeme řemeslo a posouváme odvětví dál. Vyrábění v menších kvantitách, z kvalitních materiálů je něco, co by také mělo být zohledněno. 

Bonus navíc je pak ten případ, když je nejen výroba etická a lokální, ale i materiály, dnes je spoustu materiálů, které se recyklují a vyvíjejí a to je ta ideální kombinace.


Ne vždy je lokální výroba možná, ať už kvůli dostupným technologiím, kapacitě nebo dalších nedostatkům. Když už ale vyrábět mimo, tak stále v etických podmínkách. Kdo by chtěl podporovat značku, která nechává vyrábět v podmínkách o kterých možná ani nikdy neví, jaké jsou (my týdně dostáváme nabídky z Číny, Pákistánu na výrobu) jen proto, že jim to dovolí vyrobit rychle jakékoliv množství za levnější ceny. Z 99,9% kdy nenajdete informace o výrobě, kde se vyrábí a o podmínkách, tak si můžete být jisti, že využívají levnou a neetickou pracovní sílu, nejspíš někde v Asii nebo Africe.Takže, pokud si nejste jisti, jestli je lokální značka etická, tak se jich zeptejte.