Vraťte se s podzimem zpět ke kořenům

Vraťte se s podzimem zpět ke kořenům

Anna Fenclová

Vraťte se s podzimem zpět ke kořenům

Také se vám zdá, že se svět kolem vás neustále zrychluje, vše je výkonnější, lepší a vy se ustavičně musíte učit něco nového? Není vám ani třicet a už vám v práci na paty šlapou mladší ročníky? Naše generace stále mluví o zpomalení, slow living, slow fashion, slow beauty, ale možná se ze slova SLOW stal nový prázdný marketingový výraz. Jak tedy doopravdy zpomalit? Dostat klid do duše, ale zase nezůstat na místě?

Ruce do hlíny

Jednou z cest je vnímat cyklus přírody kolem nás a tomu se přizpůsobit. Právě v době, kdy máme pocit, že nic nestíháme je potřeba pevný kontakt se zemí. Pokud máte zahradu, můžete se zemí spojit doopravdy. Ruce do hlíny! Sice máte zpackanou celou manikúru, ale ten pocit špinavých rukou v kypré hlíně je k nezaplacení. Je dokázáno, že zahradničení a fyzický kontakt s půdou má blahodárný vliv na naši psychiku. Máme pocit, že děláme něco opravdového, smysluplného. Není nic opravdovějšího, co vás spojí s přírodou než si odnést vlastnoručně vypěstovanou mrkev.

Jezte sezónně

 Pokud žijete v bytě i vy si můžete užívat zeleně a zahradničení. Více si o tom, můžete přečíst v našem článku zde. Pokud vás to však ani trochu neláká, další cestou spojení se s přírodou je jíst sezónně. Další výhodou je, že snižujete vaší uhlíkovou stopu (tedy pokud si kupujete potraviny od lokálních výrobců a vaše mrkev, i přestože mají sousedi na zahrádce, necestuje přes celou Evropu). Právě na podzim dozrává v zemi kořenová zelenina, mrkev, celer, petržel nebo řepa, to všechno je tuzemská zelenina, kterou jsme zvyklí jíst od pradávna. Mrkvová polévka se špetkou chilli nebo zapečená dýně je relaxací nejen při vaření ale i následné konzumaci 😉.

Magie jménem bylinkářství

Používejte podzimní bylinky v kuchyni. Petržel, šalvěj, šťovík, kerblík, fenykl, yzop a majoránka. Ale i bobkový, rozmarýn, tymián se skvěle hodí k přípravě nejen jídel klasické české kuchyně. Milovníci čajů se mohou vydat sbírat šípek. V šípcích najdeme vitamíny C, A, K i vitamíny skupiny B, pomáhají předcházet nachlazení, léčí zánět močového měchýře, posilují imunitu a prospívají nervovému systému. Šípky můžete používat čerstvé i sušené.

Další bylinkou, kterou lze ještě s úspěchem sbírat i na podzim, je jitrocel. Sbíráme listy a sušíme je v malých vrstvičkách v bedýnkách. Z jitrocele si můžeme připravit čaj, který pomáhá při kašli, zahlenění, onemocnění dýchacích cest. 

Kouzlo ohně

S příchodem stále chladnějších dnů, všichni saháme na topení a vpouštíme teplo do našich domovů. Co nejen naše promrzlé tělo ale i psychika skutečně ocení je opravdový oheň, který má magický účinek a klidný plamen dokonce až meditační účinky. Zkuste chvíli sledovat plápolající plamínky a ucítíte ten klid ve vaší duši.  Pokud nedisponujete krbem či kamny, bohatě postačí i vonné svíčky.

Tak na co ještě čekáte? Zpomalte, nasbírejte si šípky, uvařte si šípkový čaj a zalezte, co nejblíže ohni. Svět počká.